Pages

Tuesday, June 7, 2011

Perasaan berdebar-debar itu Penyakit??

“Berdebar-debar atau dikenali sebagai satu keadaan dimana jantung menjadi laju atau tidak teratur. Ia adalah suatu keadaan biasa yang kebanyakkan kan ny dibebakan faktor seperti teksnan biasa atau tidak serius/terok.
Kebanyakkan penghidapnya mengalama keadaan ini sekali-sekala dan tidak memerlukan rawatan. Walaubagaimanapun, sekiranya serangan ini menjdi kerap, dapatkan nasihat dan rawatan doktor.

Gejala utama berdebar-debar ialah keadaan dimana kita mengalami perasaan degupan jantung menjadi terlalu kencang/laju sehingga menimbulkan rasa tak selesa di bahagian depan dada. Antara gejala len ialah; seperti pengsan, gangguan emosi, kerap berpeluh, kaki dan tangan menjadi sejuk dan cepat letih.

Faktor penyebabya ialah berpunca daripada sikap terlalu teruja, penakut, penangan kafein, tekanan perasaan, sakit jantung, anemia, kekurangan gula dalam darah dan juga apabila ambilan ubat tertentu tidak serasi. "

tumblr_kyl7aj7VBN1qzs6uro1_500


Artikel ni, aku jumpa dalam Remaja Isu 1 JUN 2011.. Pada pandangan aku, artikel ni sangat menarik, so, dats y, aku nak share ngan korang…Rupenye ada jugak penyakit camni..  Smile.. Korang penah x alami perasaan berdebar-debar ni??… Aku rasa, aku selalu kot…

Aku selalu rasa nervous bila first time buat sumting.. Contoh terdekat, aku drive sensorang gi Serian ni… Mestila nervous kan.. Hari tu aku g pekan Serian sensorang walopun xtau jalan. hoho…Aku berdebar-debar bila first time jumpa seseorang.. Contoh nya, haritu aku g jumpa Boss Besarr.. Takott.. Takot boss tu strict, xsporting, tegas n so on… Pas jumpa, ok je..Smile


tumblr_lgjdaigHtw1qf4qlgo1_500


Aku berdebar-debar bila buat sumting new. Sebagai contoh, 2 minggu nih, supervisor aku xda, minggu lepas, dier Cuti Gawai 1 minggu. Minggu ni plak, ada meeting kat KL.. Huuu.. Supervisor aku jarang ada n jarang nak supervise aku… So, suma benda aku wat sendirik.. Kekadang taktau betul ke tak.. Aku wat je.. Nevess tu tetap ada, pastuh kompem la bdebar tu lebeh… Sebab aku sensorang, xde geng nak tanya betol ke tak benda yang aku buat.. Huuu


Yup, i’m a nerveous person, kekadang suara leh tau aku neves ke x kalo dengar sora aku. Suara aku begetar2 kalo nebess, sebabnye??.. Suara aku ni kecik, bila nak besarkan, kluar la sora yang begetar2 tuh..… Hoho

6 comments:

Unknown said...

situasi kita sama Dea...huhuh...
macam haritu nak JPJ.. bukan main berdebar jantung ni.. hahaha..

MIMIE AIZA said...

berdebar2 bila time interview :)

sYafIk-wAy said...

berdebar bila jatuh cinta , muahaha

NADIA RAJAMI said...

@saya YANAskrang dah ok, kan?.. hehe

NADIA RAJAMI said...

@MIMIE AIZAxpenah agi g intvew.. huhu

NADIA RAJAMI said...

@sYafIk-wAyehem2..hehe